Is er een alternatief voor de oprijblokken?
Is er een alternatief voor de oprijblokken?
Afgelopen vakantie weer regelmatig de gele oprijblokken gebruikt om de camper zo recht mogelijk te zetten. Terwijl je dan voor je camper zit te dagdromen krijg je dan wel eens een raar idee.
En dat idee was: Zou het ook mogelijk zijn, en is dit te koop, om de camper NIET de steile bokken op te moeten laten rijden, maar bijv. het wiel wat omhoog moet op een luchtkussen rijden en dan met een klein compressortje omhoog pompen. Het mooiste zou dan zijn dat dit luchtkussen stevig genoeg zou zijn om op te blijven staan. Dus te dienen als vervanging voor het oprijblok. Moet wel een beetje betaalbaar blijven natuurlijk, dus de dure hydraulische levelerset valt af.
Ik vind die oprijblokken best wel redelijk steil (zeker als je op het hoogste stukje wilt staan) en het oprijden vergt best wel veel van de koppelingsplaat.
Even brainstormen dus, en misschien komt er wel wat moois uit.
NB. De zin of onzin van het recht zetten is al vele malen gevoerd, en wou ik in dit topic maar niet nog eens doen. Ga er, als je mee wilt brainstormen, gewoon vanuit dat wij de camper graag zo recht mogelijk neer zetten.
En dat idee was: Zou het ook mogelijk zijn, en is dit te koop, om de camper NIET de steile bokken op te moeten laten rijden, maar bijv. het wiel wat omhoog moet op een luchtkussen rijden en dan met een klein compressortje omhoog pompen. Het mooiste zou dan zijn dat dit luchtkussen stevig genoeg zou zijn om op te blijven staan. Dus te dienen als vervanging voor het oprijblok. Moet wel een beetje betaalbaar blijven natuurlijk, dus de dure hydraulische levelerset valt af.
Ik vind die oprijblokken best wel redelijk steil (zeker als je op het hoogste stukje wilt staan) en het oprijden vergt best wel veel van de koppelingsplaat.
Even brainstormen dus, en misschien komt er wel wat moois uit.
NB. De zin of onzin van het recht zetten is al vele malen gevoerd, en wou ik in dit topic maar niet nog eens doen. Ga er, als je mee wilt brainstormen, gewoon vanuit dat wij de camper graag zo recht mogelijk neer zetten.
Groeten Abe
- Rolling Rodie
- Moderator
- Berichten: 22981
- Lid geworden op: di 18 sep 2007, 18:41
- Locatie: Borger
- Contacteer:
wil dat niet met luchtvering?
Met vriendelijke groet,
Roderick
-----------------------------------------------------
Time waits for no one,no favours has he.
-----------------------------------------------------
onze camperpagina
Roderick
-----------------------------------------------------
Time waits for no one,no favours has he.
-----------------------------------------------------
onze camperpagina
- MonRoe
- Berichten: 17482
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 7:15
- Locatie: Well (L) na 55 jaar randstad nu het rustige Noord Limburg
- Contacteer:
Een nadeel van plaatsen op een luchtkussen is dat het geheel een beetje wiebelig wordt, oftwel je kan zeeziek worden
Wij waren met onze ex-campers in: Andorra - België - Denemarken - Duitsland - Frankrijk – Griekenland – Hongarije - Italië – Liechtenstein - Luxemburg – Monaco - Nederland - Oostenrijk - Polen - Portugal - Republiek San Marino – Spanje - Tsjechië
- Adrieadrie
- Berichten: 391
- Lid geworden op: za 21 okt 2006, 15:28
- Locatie: Waar het gezellig is
Luchtkussen leveling: mooi, maar........niet stabiel en...........telkens die compressor die moet draaien om alles op te pompen.
Zal leuk worden als iedereen zo'n systeem zou hebben.....gedaan met de rust
Gebruik dan de langste blokken die er zijn of maak er zelf eventueel.
Hoe langer, hoe makkelijker om op te rijden, want de oprijhoek wordt kleiner.
Zal leuk worden als iedereen zo'n systeem zou hebben.....gedaan met de rust
Gebruik dan de langste blokken die er zijn of maak er zelf eventueel.
Hoe langer, hoe makkelijker om op te rijden, want de oprijhoek wordt kleiner.
Adria Winner,Fiat 2.3JTD, bjr. 2003
KKM: Kleine Knusse Motorhome!!!!!
KKM: Kleine Knusse Motorhome!!!!!
- Saviemeke
- Berichten: 16782
- Lid geworden op: di 27 dec 2005, 10:13
- Locatie: Wieringermeer
- Contacteer:
Zelf zet ik de bus ook recht met die gele bananen, maar ik heb er ook wel eens aan gedacht om twee hydraulische krikjes mee te nemen en die onder de bus te plaatsen, eventueel met gebruik van een blokje hout.
Er zijn trouwens ook mensen die de camper uit de veren willen hebben omdat de camper anders wat schommelt, dat effect wordt met luchtbalgen alleen maar erger zoals Monique al schreef.
Er zijn trouwens ook mensen die de camper uit de veren willen hebben omdat de camper anders wat schommelt, dat effect wordt met luchtbalgen alleen maar erger zoals Monique al schreef.
Renovatie van onze Hobby600
*******************************************************
Je moet zeilen op de wind van vandaag,
De wind van gisteren helpt je niet vooruit,
En je weet niet, of hij morgen komt
*******************************************************
Je moet zeilen op de wind van vandaag,
De wind van gisteren helpt je niet vooruit,
En je weet niet, of hij morgen komt
ik heb sinds kort de Unico 6 in 1 blokken en die bevallen prima je voelt het aan de wagen als je boven bent zet hem op de handrem en hij rolt niks meer.
maar luchtvering met levelers er in zou ook mooi wezen doe je twee vliegen in een klap
maar luchtvering met levelers er in zou ook mooi wezen doe je twee vliegen in een klap
Groet Cobes.
___________
ik heb een Rapido V68 met 140 pk
.
temperatuur rond mijn huis
___________
ik heb een Rapido V68 met 140 pk
.
temperatuur rond mijn huis
- Secondhome
- Berichten: 112
- Lid geworden op: za 11 jul 2009, 22:23
- Contacteer:
Oprijblokken
Ook 2 krikjes aan boord en gebruikt die als extra als er veel wind staat. De camper staat er veel stabieler door.
@Javannes: Ik heb wat recenties gelezen over dit syssteen. Men klaagt nogal dat het wat slapjes is. En de klagers zijn caravan gebruikers. Ik denk dat het dan zeker voor de camper dan ook te slap is. Zou het wel eens in het echt willen zien. Dus maar een keertje naar de caravanbeurs.
@Roderick: Kan wel een beetje "spelen" met de luchtvering, maar die zit alleen maar achter. En hij moet aan de voorkant ook wel een omhoog.
@AdrieAdrie: Misschien wordt het met luchtkussens inderdaad wel te wiebelig. Het was ook maar een ideetje. LAngere oprijblokken heb ik ook al aan gedacht, mar het nadeel daarvan is dat, als je die dingen nodig hebt, het terrein vaak ruw en lang niet vlak is. Dus ben ik bang dat die dingen wegglijden/wippen als ik er oprijdt. Gebeurt nu zo nu en dan ook al met de "normale" blokken. Tot nu toe is dit wel het beste alternatief denk ik.
@Cobes: Die Unico dingen zijn toch net zo steil als de gewone blokken? Dus ik zie het voordeel niet.
@Erwin72: Het systeem wat jij aangeeft is heeel duur. En zoals ik al zei. Het moet wel betaalbaar blijven.
UIteraard heb ik ook aan hydraulische potkrikjes gedacht. Maar als je op het hoogste punt van de blokken staat, dan is de camper zo'n 12 cm. omhoog gekomen. Als ik de camper 12 cm omhoogpomp met die krikjes krijg ik daar dan op den duur geen schade van?? Soms staan we een paar dagen op dezelfde plek. Je loopt dan natuurlijk wel steeds in de camper. Zijn de krikpunten daar wel voor bedoeld om zolang die krachten op te vangen?? Ik ben dus bang dat dit op termijn schade op gaat leveren.
@Roderick: Kan wel een beetje "spelen" met de luchtvering, maar die zit alleen maar achter. En hij moet aan de voorkant ook wel een omhoog.
@AdrieAdrie: Misschien wordt het met luchtkussens inderdaad wel te wiebelig. Het was ook maar een ideetje. LAngere oprijblokken heb ik ook al aan gedacht, mar het nadeel daarvan is dat, als je die dingen nodig hebt, het terrein vaak ruw en lang niet vlak is. Dus ben ik bang dat die dingen wegglijden/wippen als ik er oprijdt. Gebeurt nu zo nu en dan ook al met de "normale" blokken. Tot nu toe is dit wel het beste alternatief denk ik.
@Cobes: Die Unico dingen zijn toch net zo steil als de gewone blokken? Dus ik zie het voordeel niet.
@Erwin72: Het systeem wat jij aangeeft is heeel duur. En zoals ik al zei. Het moet wel betaalbaar blijven.
UIteraard heb ik ook aan hydraulische potkrikjes gedacht. Maar als je op het hoogste punt van de blokken staat, dan is de camper zo'n 12 cm. omhoog gekomen. Als ik de camper 12 cm omhoogpomp met die krikjes krijg ik daar dan op den duur geen schade van?? Soms staan we een paar dagen op dezelfde plek. Je loopt dan natuurlijk wel steeds in de camper. Zijn de krikpunten daar wel voor bedoeld om zolang die krachten op te vangen?? Ik ben dus bang dat dit op termijn schade op gaat leveren.
Groeten Abe
Abe,@Cobes: Die Unico dingen zijn toch net zo steil als de gewone blokken? Dus ik zie het voordeel niet.
die blokken zijn plat van boven dus als je er tegen op rijd dan voel je aan de camper waneer je boven bent en dan staa je op het platte stuk, dus hij wil er dan ook niet meer af rollen en je rijd er ook niet zomaar overheen.
van het feit dat je dan stijl omhoog rijd heb je geen last omdat je boven op dat platte stuk beland,
en hoe minder hoog je moet , hoe minder stijl natuurlijk
Groet Cobes.
___________
ik heb een Rapido V68 met 140 pk
.
temperatuur rond mijn huis
___________
ik heb een Rapido V68 met 140 pk
.
temperatuur rond mijn huis
- Saviemeke
- Berichten: 16782
- Lid geworden op: di 27 dec 2005, 10:13
- Locatie: Wieringermeer
- Contacteer:
12 cm is ook best wel veel, ik denk dat de banden dan bijna vrij van de grond zijn.Abe schreef: UIteraard heb ik ook aan hydraulische potkrikjes gedacht. Maar als je op het hoogste punt van de blokken staat, dan is de camper zo'n 12 cm. omhoog gekomen. Als ik de camper 12 cm omhoogpomp met die krikjes krijg ik daar dan op den duur geen schade van?? Soms staan we een paar dagen op dezelfde plek. Je loopt dan natuurlijk wel steeds in de camper. Zijn de krikpunten daar wel voor bedoeld om zolang die krachten op te vangen?? Ik ben dus bang dat dit op termijn schade op gaat leveren.
In dat geval zou ik ook plankjes onder de banden doen zodat niet al het gewicht op de krikjes komt.
Renovatie van onze Hobby600
*******************************************************
Je moet zeilen op de wind van vandaag,
De wind van gisteren helpt je niet vooruit,
En je weet niet, of hij morgen komt
*******************************************************
Je moet zeilen op de wind van vandaag,
De wind van gisteren helpt je niet vooruit,
En je weet niet, of hij morgen komt
Vanwege dat steil omhoog rijden heb ik de fiamma wigblokken vervangen door de fiamma blokken met plateautjes.
Het blijft natuurlijk omhoogrijden, maar door de plateaux hoef je niet in 1 keer naar boven en voel je ook beter waar je bent.
Niet helemaal de gezochte oplossing, maar met een krick of luchtkussen lijkt me ook wel wat veel werk.
Het blijft natuurlijk omhoogrijden, maar door de plateaux hoef je niet in 1 keer naar boven en voel je ook beter waar je bent.
Niet helemaal de gezochte oplossing, maar met een krick of luchtkussen lijkt me ook wel wat veel werk.
Laatst gewijzigd door reinolt op wo 12 aug 2009, 13:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Trotse bezitter van een Adria Coral S 660 SL
I amsterdam AJAX de passie die in je zit
I amsterdam AJAX de passie die in je zit