camperverwarming kan beter!?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
butcherke
Berichten: 464
Lid geworden op: ma 26 jul 2010, 14:03
Locatie: banholt

camperverwarming kan beter!?



Bericht door butcherke »

hallo vrienden,

DE INLEIDING VAN MIJN VRAAG !

van het weekend weg geweest met de camper, eerst langs Karel Cola om de bladveren te laten vervangen zodat hij weer recht staat, ( is nog niet helemaal gelukt maar dit zal hopelijk wel in orde komen), :clap: vervolgens zouden we door rijden naar elburg en hoogersmilde.
daar het bij Karel uitgelopen was en het inmiddels te laat was geworden zijn we in Herentals blijven slapen, de dag erna door naar elburg en hoogersmilde.
maar de dag ervoor in herentals hadden we heerlijk weer, de dag erna daarboven in het land was het bar koud.
waarschuwingen op radio voor sneeuw etc, en omdat ze in dit land al code oranje afkondigen als ze de diepvrieskist opentrekken, zijn we helaas voor mij :bang: , nergens paling gaan eten, en bezoekjes afgelegd maar linea recta richting het zuiden.
overnacht in Tolkamer, naast Lobith waar de Rijn ons landje binnen komt, echter nu komt t,

MIJN VRAAG

wij hebben zo'n gewone bruiine gaskachel die je bijna altijd ziet in de campers rond de jaren die ik gehad heb, ( eerst Hymer 1985) nu Frankia 1992.
hij warmt als de beste, echter het schijnt nooit echt aangenaam te worden in de camper.
voor bij het raam gezeten is het zelfs met de dikke gordijnen dicht fris, enfin eigenlijk overal.
wij hebben geen tapijt op de vloer, geen dubbele vloer, wat ik wel nog moet vervangen na mijn restauratie is het vloervynil, daarom wilde ik graag nog vloerverwarming leggen, echter dat is ook maar slechts als bijverwarming volgens diverse forum leden.

hoe doen jullie dat, zijn er betere kachels achteraf in te bouwen, of zijn er alternatieven, wij staan nooit aan de stroom, dus electrische kacheltjes zoals ik al eens gelezen heb is geen optie.
ik ben eigenlijk nooit in nieuwere campers geweest, maar weet van horen zeggen dat je bij nieuwere (en dan bedoel ik niet de nieuwste) Hymers bv verwarming hebt met thermostaat.

ik wil niet nog eens een dure renovatie doen, misschien zijn er betaalbare opties die jullie weten en ik niet.

net zoiets als de beslagen voorramen, in mijn dashboard zitten geen ventilatie gaten voor verwarming, dit had ik bij mijn oude Hymer ook niet, raar vindt ik maar het is zo, hoe houden jullie je voorraam vrij van condens als je gaat rijden, want schoonvegen met een doek is ook een gebed zonder einde.

lang verhaal he, :mrgreen: , ben benieuwd.

grtn
butcherke :cheers:
Partir des vrais amis, c'est mourir un peu !
kloosterman

Re: camper verwarming kan beter ! ?



Bericht door kloosterman »

in onze camper is de truma kachel dubbel (staan gewoon twee achter elkaar lijkt t wel)
met twee waakvlammen maar als t te koud is zet ik de airco op verwarmen erbij de blaast dan lekkere warme lucht bovenin maar moet dan wel aan de 220
Dick-B
Berichten: 1314
Lid geworden op: di 16 nov 2004, 15:27

Re: camper verwarming kan beter ! ?



Bericht door Dick-B »

Alternatief een webasto op diesel,
altijd warm en weinig electr.nodig,
gr.Dick.
Gebruikersavatar
Zwerfsteen
Berichten: 11129
Lid geworden op: za 17 jun 2006, 16:39
Locatie: gemeente Albrandswaard

Re: camper verwarming kan beter ! ?



Bericht door Zwerfsteen »

Ik zou om te beginnen, zeker in de koudere maanden, vloerbedekking in de camper leggen.
Groet,
Leny en Pieter
Jvdberg

Re: camper verwarming kan beter ! ?



Bericht door Jvdberg »

Onder de vloerbedekking zou ik dan nog even ondertapijt leggen, scheelt echt veel, en kost weinig, kijk maar bij kwantum of Leen Bakker.

Tja een webasto is lekker, maar dat kost natuurlijk ook het nodige.
Ik weet niet wat je voor warmwater hebt, maar misschien zou je hier een combi kunnen plaatsen dus warm water en kachel in 1 en dan gelijk ringverwarming.

Maar als eerste zou ik dus een stukje vloerbedekking (schoonloopmat, is erg lekker) en ondertapijt doen.
Denk er ook aan dat ondertapijt in de cabine ook onder de mat kan. :idea:
Gebruikersavatar
herbybg
Berichten: 1543
Lid geworden op: wo 23 mar 2011, 10:51
Locatie: Absurdistan: O-Vl

Re: camper verwarming kan beter ! ?



Bericht door herbybg »

En wat gedacht van vloerisolatie en daarop tapijt?
Daar waar de vloer enkel is en een bodemplaat je scheidt van de buitenwereld zou vloerisolatie een oplossing bieden.
Ook zware gordijnen tussen de cabine en woonruimte doen veel en scheiden dit koude deel van de woonruimte dan af. De gordijnen best tot rakelings vloer.
WC is meestal een tochtruimte...
Hoe zit het met de afsluiting van de Camperdeur, tochtdicht???
myway
Berichten: 15455
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

camper verwarming kan beter ! ?



Bericht door myway »

Ik neem aan dat je een 3002 van Truma bedoeld.
Daar zit dan toch wel een ringverwarming op.
Daar krijg ik die van mij prima warm mee zelfs bij -15 buiten.


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Gebruikersavatar
Bert.H
Berichten: 1299
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:08
Locatie: Hamont-Achel. België

Re: camper verwarming kan beter ! ?



Bericht door Bert.H »

Hallo butcherke,

In mijn oude Frankia had ik ook een zo bruin verwarming een dubbelen en die stookte ons buiten als ik hem op hoog had staan. welk type verwarming is het.
En we hadden ook veel ramen, kijk maar.

Afbeelding



Mvg. bert.h
Jeannette
Berichten: 6869
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 16:59
Locatie: Renkum
Contacteer:

camper verwarming kan beter ! ?



Bericht door Jeannette »

Op de vloer vetbed leggen. Wordt gebruikt voor dieren, maar is geweldig warm en zacht voor de camper. Deze heb je in verschillende prijzen en kwaliteit. Google maan eens. Ik zou zeker in ieder geval vloerbedekking gaan gebruiken.
Jeannette
Geniet vandaag, overmorgen is morgen alweer verleden!
Gebruikersavatar
MonRoe
Berichten: 17482
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 7:15
Locatie: Well (L) na 55 jaar randstad nu het rustige Noord Limburg
Contacteer:

Re: camper verwarming kan beter ! ?



Bericht door MonRoe »

En voor je ramen van de cabine buitenisolatie aanbrengen, scheelt in de warmte maar zeker ook in de condens.
Afbeelding

Wij waren met onze ex-campers in: Andorra - België - Denemarken - Duitsland - Frankrijk – Griekenland – Hongarije - Italië – Liechtenstein - Luxemburg – Monaco - Nederland - Oostenrijk - Polen - Portugal - Republiek San Marino – Spanje - Tsjechië
Gebruikersavatar
MoParMart
Berichten: 1893
Lid geworden op: zo 09 jul 2006, 12:32
Locatie: Onderweg

Re: camper verwarming kan beter ! ?



Bericht door MoParMart »

myway schreef:Ik neem aan dat je een 3002 van Truma bedoeld.
Daar zit dan toch wel een ringverwarming op.
Daar krijg ik die van mij prima warm mee zelfs bij -15 buiten.


Sent from my iPad using Tapatalk HD

het hoeft niet, ben wel meerdere campers tegengekomen waar wel zo'n 3002 in zit, maar geen blower achter zit gebouwd
dus butcherke, zit er een blower achter de kachel ?, die je warme lucht kan laten blazen, ik heb ook een 3002 in de camper, maar als ik hem op standje 7 zet en de blower aaan, kan je de dakluiken openzetten zo warm wordt het binnen
als het gras bij de buren groener is, dan is het kunstgras :-)
Jvdberg

Re: camper verwarming kan beter ! ?



Bericht door Jvdberg »

En wat MonRoe schrijft, die buitenisolatie is echt heel prettig .
Scheelt echt wbt de kou en het vocht.
butcherke
Berichten: 464
Lid geworden op: ma 26 jul 2010, 14:03
Locatie: banholt

Re: camper verwarming kan beter ! ?



Bericht door butcherke »

nou nou, wat een reactie,

hart-VERWARMEND :lol: zogezegd :lol3: .

tapijt is een optie, maar ik had dat al in de Hymer, en ik vind dat erg snel smoezelig worden, (nu moet ik wel bekennen dat dat een vrij lichte kleur had).
de kachel die ik heb, heeft een blower, ik heb ringverwarming, en die werkt ook want uit alle gaten komt er warme lucht, een gordijn tussen rijgedeelte en woonruimte is niet van toepassing daar ik een integraal heb en dus in het rijgedeelte ook zit.
misschien zou een dubbele uitkomst bieden, maar daar heb ik nog nooit van gehoord, en ik zou ook niet weten waar ik dan naar zou moeten zoeken, qua artikel nummer en vooral ook waar??
daarbij komt nog, of zoiets in te bouwen is, ik weet dat ik nog ruimte heb achter de blower unit maar ik weet natuurlijk niet hoe groot een dubbele kachtel ik ivm afmetingen.

misschien is de camper niet zo super geisoleerd dan andere modellen, wintervaste modellen met dubbele vloer etc, maar het is degene die ik heb en die ik met veel geduld, en pesos heb gerenoveerd tot wat hij nu is, dus daar moet ik het mee doen( en het is geen straf :mrgreen: ).
tis alleen dat het vrouwtje reuma heeft en slecht tegen de koude kan.
daarom zoek ik naar manieren om het wat aangenamer te maken :angel:

ik hoor het wel,

grtn butcherke :cheers:
Partir des vrais amis, c'est mourir un peu !
Gebruikersavatar
vanHooltje
Berichten: 2696
Lid geworden op: zo 31 okt 2004, 17:46
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: camper verwarming kan beter ! ?



Bericht door vanHooltje »

Dan moet je de Truma S5002 nemen die komt een iets naar voren maar heeft een dubbele brander.
Hier de maten http://www.yatego.com/caravan-center/p, ... tic-s-5002
kijk eens op: http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV onze nieuwe in restauratie! vernieuwd op 05-09-09. http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJTvernieuwd op :28-12-10
Techniek is altijd logisch, daarom snappen helaas de meeste mensen er niets van.
spelling fouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer gevoel voor techniek :-) vanHool Fiat 625 N3P
Plaats reactie