Is het lekker slapen in een hefdakcamper?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Guus&Marjatta
Berichten: 114
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 15:50
Locatie: Nijmegen

Is het lekker slapen in een hefdakcamper?



Bericht door Guus&Marjatta »

De parkeergarage onder ons appartement heeft een toegangshoogte van 2 meter.
Dus komen er volgens mij 2 types in beeld. De VW Westfalia en de MB Vito Westfalia Marco Polo.
Slapen de bedden, die overdag de bank zijn, lekker?
Gebruikt iemand wel eens een overmatras, en is dat comfortabeler? Is een bepaald type hier voor aan te bevelen?
En verder, welke van de twee types zou de beste keus zijn? Over de Mercedes lees ik nogal wat klachten, zoals roestvorming en technische problemen, met name over de voorwiel aangedreven versies. Over de VW alleen maar goede berichten maar ook hier dezelfde vraag. Is een T4 te verkiezen boven een T5?
Wij gaan op zoek naar een gebruikte met maximaal 100000 km en airco.
Nog tips voor de zoektocht?

Wij zijn benieuwd naar de antwoorden.
VW California Freestyle..........en de dagen na nu worden héél anders
Gebruikersavatar
Surfer
Berichten: 40
Lid geworden op: di 06 nov 2007, 20:59
Locatie: Sneek



Bericht door Surfer »

Wij hebben dan T3 en niet een T4 of T5 maar het hefdak principe is eigenlijk gelijk.

Wij hebben nog nooit onder ons hefdak geslapen. Ik denk dat deze 28 jaar geleden gemaakt is op kleine mensjes. Ik ben zelf 193 en mijn vriendin is 184. Wij kunnen hier allebij niet rechtuit op liggen en daarnaast de kans dat je kussen naar beneden valt :D Wij hebben ook nog een slaapbank onder. Deze is langer en zit een veel dikker kussen op. Dus onze keuze was snel gemaakt :D
Wij gebruiken het hefdak als opslag. We hebben bijna alles in 4 kratten staan. Die kunnen makkelijk onder het hefdak staan.

Afbeelding
You can't stop the waves, but you can learn to surf.
lwg
Berichten: 343
Lid geworden op: di 06 sep 2005, 17:38
Contacteer:



Bericht door lwg »

Wij slapen ook altijd beneden maar wel met extra schuimrubber (eierdoos) matrasjes. Het bovenbed gebruiken we als we met zijn beiden weg zijn overdag ook als opslag (voor de kledingtassen e.d.) maar als er een of meer kleinkinderen mee gaan (zoals afgelopen weekend nog) dan slaapt die lekker bodenin. Voor mij is het inderdaad een beetje aan de krappe kant.
Wat betreft de vraag T4 of T5: ik heb alleen ervaring met de T4 (102 pk TDI) die me uitstekend bevalt. Het hem gekocht op bijna 200.000, staat nu op 245000 (in 2,5 jaar) en behoudens het reguliere onderhoud alleen zo af en toe een lampje o.i.d. Als je op het forum van T4/T5, ( weetjewel.com) kijkt zie je van de oudere T5's behoorlijk wat klachten. Als ik opnieuw moest kiezen voor een gebruikte nam ik weer een T4 want een nieuwere T5 is me nog een beetje te duur.
Een gebruikte met max 100.000 km zal ook behoorlijk aan de prijs zijn (in amersfoort staat een heel rijtje uit de verhuur) maar toch gauw 35.000 euro. Die van ons kan volgens mijn garage bij normaal onderhoud best nog 250.000 km mee en ook op het forum lees je regelmatig hoge kilometerstanden dus wees daar niet te bang voor.
Laurens Geleynse
VW California Event 2002
Gebruikersavatar
rob2
Berichten: 2481
Lid geworden op: di 25 jul 2006, 8:44
Locatie: Nijmegen
Contacteer:



Bericht door rob2 »

Hallo Guus en Marjatta,

Wij gebruikten in onze T4 camper ook altijd het benedenbed, en het bovenbed als ook als "zolder" als we op de plaats stonden.
Tijdens het rijden passen die kratten op het achterste deel van het bed.
Wel gebruik(t)en wij op het bed een 'defa' traagschuimmatras, dat ligt echt heerlijk ( verkrijgbaar bij VW campers in Amersfoort ).

Wel zou ik eens gaan meten hoe hoog je parkeergarage echt is, als ie 1,98 is kan een california er echt niet door ! en ik zou ook eens een VW met hefdak op gaan meten, de onze was 2.04 meter !, er zat nl. een schuif-kanteldak in het hefdak gemonteerd, let daarbij op dat wanneer je inrit niet helemaal vlak is, je meer hoogte nodig hebt !

Succes met de keuze

Groeten
Rob
Groet,
Rob
Martin2
Berichten: 313
Lid geworden op: vr 19 sep 2008, 17:46
Locatie: Emmen

Zeer tevreden over mijn T4



Bericht door Martin2 »

Ik rijd al vanaf 1997 in mijn T4. Toen nieuw gekocht, met airco, electrische ramen, zogenaamde "wijsneus", dubbele airbag, luxe voorstoelen, dubbele cabine, metallic lak donkerblauw, spoilertje, etc. Ik heb hem uitgerust met standverwarming voor de motor i.v.m. de wintersport. Maar ook in Nederland is dit ideaal. Altijd een verwarmde cabine bij het wegrijden en de motor is goed op temperatuur, dus minder slijtage. Momenteel zit er 340000 km op, altijd goed onderhouden, en hij rijdt nog perfect. Er zit helaas een lichte deuk in de rechterzijkant, maar deze vinden wij niet storend en de lak op die plek is nog in perfecte staat. Dit is de beste auto die ik ooit heb gehad, vandaar dat ik er al zo lang in rijd.
de hoekies
Berichten: 6025
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 19:08
Locatie: Best (NBr)
Contacteer:



Bericht door de hoekies »

Wij rijden een T4 met een hoogdak ( California Tour) verlengde versie van 5.10 mtr.
Slapen doen wij altijd onderin en dan leggen wij een matrasje van de bekende zweedse winkel op de banken .
Na het slapen dan vouw ik deze matras op met dekbed en al naar achteren en kan dan weer gebruik maken van de zitbank.
Als we gaan slapen klap ik de bank uit en het matras weer terug en het bed is meteen op gemaakt.
Met vriendelijke groeten / مع تحياتي /With best regards / Mit herzlichen Grüßen, / 敬具,
Peter
Nu met Mazda CX 5 2.0 Luxery uit 2022 met Hobby 495 UL Excellent
TomTom Europe TRUCK 1045 10005 ( thanks Bob)
wilko
Berichten: 69
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 11:50
Locatie: Emmen



Bericht door wilko »

Wij hebben ook een California Coach met Hefdak. Meestal slapen wij beneden op de zitbank die kan worden neergeklapt tot bed. Nadeel is dat dit bed niet erg breed is (thuis 1.80 breed gewend :lol: ) Wij leggen tegenwoordig een open slaapzak onderop, hierdoor slaap je net even zachter. Als het warm weer is, slapen wij ook wel boven met de ventilatieroosters open. De standaard boven matrasjes zijn niet al te dik dus na een paar nachten vinden wij dit niet lekker meer liggen. Daarbij is het naar boven klimmen ook altijd weer een avontuur ( maar daarvoor ga je dan ook op vakantie, voor luxe kan ik beter thuis blijven :lol: ) Nadeel is het verschuiven van de matrassen op de bovenverdieping. Dit hebben wij op gelost door onder de matrassen zelfklevend klitteband te plakken. Hierna hebben we van schuivende matrassen geen last meer gehad. Een ander nadeel van boven slapen is dat ik mijn kussen nog aleens kwijt ben omdat die naar beneden valt.
Tip: voordat wij onze bus kochten hebben wij er een gehuurd en zijn er 14 dagen mee naar Normandie en Brittannie geweest op te kijken of dit iets voor ons was.We zijn nu inmiddels al 4 jaar bezitter van onze eigen California Coach. Hebben speciaal gekozen voor een model met airco omdat we een erg warme terug reis hadden vanuit Frankrijk. Verder gekozen voor een 2.5 TDI (102 pk) voor in de bergen en omdat deze bus vlot mee kan komen op de snelweg en optrekt. Later nog cruiscontrol in gebouwd. Dit rijdt erg comfortabel op lange ritten in binnen en buitenland.
Veel succes met jullie zoektocht
Manus
Berichten: 148
Lid geworden op: di 13 mar 2007, 18:31
Locatie: Dronten



Bericht door Manus »

Laat me jullie uit de droom helpen... :lol: lekker slapen doe je niet op een omgebouwd bankbed. Zeker in VW is de bank ( knal ) hard. Het comfort is aanzienlijk te verhogen met een oplegmatras. Maar het bed blijft ( erg ) smal voor twee personen. Dat geld ook voor het bovenbed wat nog net even smaller is. In de praktijk sliepen wij gescheiden; één boven en één beneden. Wel waren we thuis een breed beed gewend.

Ten aanzien van de hoogte zou ik de gok met T4/T5 of MB niet durven nemen bij een toegangshoogte van 2 meter. Alle fabrikanten van dergelijke campers hanteren marches van +/- 5 cm. Je zit bij het in en uitrijden altijd in spanning of je niet nét die ene centimeter te hoog bent. :? Luchtvering zou mischien een oplossing kunnen bieden. :idea:

Weten jullie zeker dat de hoogte 2 meter is of wordt dit op een bord aangegeven? Nameten is handig; vaak wordt er wel een paar centimeter speling gehanteerd.

Groet!

Manus
The only failure in life, is the failure to try....
Manus
Berichten: 148
Lid geworden op: di 13 mar 2007, 18:31
Locatie: Dronten



Bericht door Manus »

Laat me jullie uit de droom helpen... :lol: lekker slapen doe je niet op een omgebouwd bankbed. Zeker in VW is de bank ( knal ) hard. Het comfort is aanzienlijk te verhogen met een oplegmatras. Maar het bed blijft ( erg ) smal voor twee personen. Dat geld ook voor het bovenbed wat nog net even smaller is. In de praktijk sliepen wij gescheiden; één boven en één beneden. Wel waren we thuis een breed beed gewend.

Ten aanzien van de hoogte zou ik de gok met T4/T5 of MB niet durven nemen bij een toegangshoogte van 2 meter. Alle fabrikanten van dergelijke campers hanteren marches van +/- 5 cm. Je zit bij het in en uitrijden altijd in spanning of je niet nét die ene centimeter te hoog bent. :? Luchtvering zou mischien een oplossing kunnen bieden. :idea:

Weten jullie zeker dat de hoogte 2 meter is of wordt dit op een bord aangegeven? Nameten is handig; vaak wordt er wel een paar centimeter speling gehanteerd.

Groet!

Manus
The only failure in life, is the failure to try....
Manus
Berichten: 148
Lid geworden op: di 13 mar 2007, 18:31
Locatie: Dronten

Lekker slapen??



Bericht door Manus »

Laat me jullie uit de droom helpen... :lol: lekker slapen doe je niet op een omgebouwd bankbed. Zeker in VW is de bank ( knal ) hard. Het comfort is aanzienlijk te verhogen met een oplegmatras. Maar het bed blijft ( erg ) smal voor twee personen. Dat geld ook voor het bovenbed wat nog net even smaller is. In de praktijk sliepen wij gescheiden; één boven en één beneden. Wel waren we thuis een breed beed gewend.

Ten aanzien van de hoogte zou ik de gok met T4/T5 of MB niet durven nemen bij een toegangshoogte van 2 meter. Alle fabrikanten van dergelijke campers hanteren marches van +/- 5 cm. Je zit bij het in en uitrijden altijd in spanning of je niet nét die ene centimeter te hoog bent. :? Luchtvering zou mischien een oplossing kunnen bieden. :idea:

Weten jullie zeker dat de hoogte 2 meter is of wordt dit op een bord aangegeven? Nameten is handig; vaak wordt er wel een paar centimeter speling gehanteerd.

Groet!

Manus
The only failure in life, is the failure to try....
Gebruikersavatar
Reny
Berichten: 5112
Lid geworden op: zo 28 okt 2007, 16:57
Locatie: Heerhugowaard



Bericht door Reny »

Manus is erg overtuigend :wink:
In ons nieuwe T4 california Biker (uit 96) hebben we het net 2 nachten uitgeprobeerd. Wij slapen beneden en de bank is inderdaad hard, wij gaan dus opzoek naar een goedkope comfortabele oplossing (dekmatras dus).
In onze vorige alkoofcamper hadden we 20cm meer bedbreedte maar het voelde benauwder (zijn niet van de slankste).
Het mooiste vonden wij, dat als het hefdak opstaat en het ventilatierooster open (het doek ervoor weg), we heerlijk sterren konden kijken vanuit bed :wink:

o ja, wij hebben een 1.9TD :lol:
Afbeelding
anneke
Berichten: 341
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 13:46
Contacteer:



Bericht door anneke »

Wij hebben twee California Coaches gehad. Daarin sliepen we beneden met een defa oplegmatras. Ging prima. Muggenhor voor de achterklep en een speciale slotverlenger zorgde ervoor dat je lekker frisse lucht kreeg. Toch sliep het beneden wat benauwder. Boven was het bed echt kort en hard. In de T5 California sliepen we altijd bovenin, veel koeler in de zomer en door de lattenbodem behoorlijk comfortabel.

Wat de hoogte betreft, onze auto's pasten in een standaard garage. Sterker nog, als je ze gaat nameten zijn ze altijd een paar cm onder de 1.99 m. dan kan de fabrikant namelijk niet aansprakelijk gesteld worden
hartelijke groet,
anneke
www.californiacoach.nl

Afbeelding
Gebruikersavatar
Dekker-Achterhoek
Berichten: 684
Lid geworden op: vr 25 jan 2008, 16:15
Locatie: Achterhoek / Madeira - Portugal
Contacteer:

Overmatrasjes



Bericht door Dekker-Achterhoek »

Wijsliepen in één van onze vorige campers (Chevy VAN, zonder sta hoogte) op de bank + tafel.
Onder het matras kwam vaak erg veel vocht vrij, door gebrek aan ventilatie (gesloten materiaal).
Heb de houten plaat van de bank vervangen door bedbodem hardboard.

Vervolgens de "bank" kussen laten vullen met een stevige foam (SG 65) met grote erin (soort Zwitsersekaas). Zat prima, te hard om op te slapen, maar samen met het bedbodem board prima ventilerend.
Voor het slapen een Ikea bovenmatrasje van 6 cm dik erop. Sliep in deze combinatie "uitstekend".
Het Ikea matrasje nam alleen veel ruimte in, zodat wij het vaak gewoon over de bank heen vouwde als een soort "dikke" bekleding.
Laatst gewijzigd door Dekker-Achterhoek op di 23 sep 2008, 1:31, 3 keer totaal gewijzigd.
Guus&Marjatta
Berichten: 114
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 15:50
Locatie: Nijmegen



Bericht door Guus&Marjatta »

Alle antwoorders alvast bedankt. :lol:

De hoogte van de parkeergarage heb ik opgemeten. Is ruim 2 meter.
Is een MB Vito lager?
Is een Renault traffic ook mogelijk ? Adria 3 way heet die geloof ik.
Verlagen van de auto is geen goede optie hoor ik van veel kanten.
En vergeet ik nog een merk/type? :roll:

Slapen moet prima gaan als ik iedereen zo hoor, zeker met een oplegmatras. In onze kangoo/allegria is het bed ook niet breed, en dat gaat prima. (www.allegria.nl Gaat in onze plannen t.z.t. in de verkoop)

En het bovenbed als bergruimte lijkt mij een prima idee.
VW California Freestyle..........en de dagen na nu worden héél anders
Plaats reactie