Welke brandblusser is het best geschikt voor in de camper?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Witteke
Berichten: 57
Lid geworden op: vr 16 dec 2005, 16:45
Locatie: Kapellen Belgie
Contacteer:



Bericht door Witteke »

Kan iemand mij vertellen wat een halonblusser is.
Ter inf. inhoud 4 kg halon 1211 onder stikstofdruk.type halon 40.
En is deze te gebruiken in camper ,of is dit ook poeder?
Gr JAN

Bij ons in Belgie is Halon verboden geworden, daarhet zeer toxis is.
De bestaande blusinstallaties mogen nog blijven, maar als ze gebruikt zijn, dienen ze te worden vervangen door ander gas / poeder.
Ik zou opteren voor een CO2 blusser. Dit geeft geen neveschade.
Ik heb zowel als vrijwilliger 30 jaar dienst, en als prof nu ongeveer 1O jaar dienst. Het hoofd koel houden, en bij ons in Belgie 100 of 112 bellen, en wachten op de brandweer. :oops: :oops:
Wij hadden zo een kleine lieve witte vriend,...

Afbeelding

http://www.123website.nl/wittekescamperverhalen
Frankia FF2



Bericht door Frankia FF2 »

Daar komt nog bij, een brandblusser is NIET onbeperkt houdbaar.
Iets om even in de gaten te houden.

Vriendelijke groet een zwerver is onderweg thuis.
charles
Berichten: 221
Lid geworden op: za 17 mei 2003, 20:59
Locatie: Raamsdonksveer



Bericht door charles »

Ook in Nederland is het gebruik van Halon als blusmiddel niet meer toegestaan.

Bij de aanschaf van een blusmiddel is het goed om vantevoren na te gaan in welke situaties je een blusmiddel nodig zou kunnen hebben. Ik zou me de volgende situaties kunnen voorstellen:
- vlam in de pan;
- elektrabrand in het dashboard van de cabine en andere plaatsen zoals bij omvormers e.d.
- brand in het motorcompartiment van de auto.
In alle gevallen is het motto "eigen veiligheid eerst". Het belangrijkste is dat een inschatting wordt gemaakt of de brand nog te blussen is. Een brand in de beginfase is betrekkelijk eenvoudig te blussen. Bij een wat meer ontwikkelde brand ligt dat een stuk moeilijker. Het hanteren van een draagbaar blustoestel heeft alleen effect in handen van een geoefende gebruiker. Het blussen van bijvoorbeeld een brand in het motorcompartiment vergt enige deskundigheid en kan zelfs voor leken gevaren met zich meebrengen. Ik zou zelf geen enkel risico nemen bij een brand in de camper, tenzij er sprake is van een beginnende brand.
Ik heb zelf in de camper een 2 liter sproeischuim-blustoestel voor beginnende brandjes en een blusdeken voor de vlam in de pan.
Verder zijn er verschillende brochures met veiligheidtips verschenen over o.a. brandblussers, veilig omgaan met flessegas, brandveiligheid op vakantie, koolmoxide etc.
Zie hiervoor o.a. op http://www.brandweerkennisnet.nl
Klik op kennisgebieden en vervolgens op communicatie. Hier kun je de folders als pdf downloaden.

Tot slot kan ik iedereen een rookmelder en/of koolmoxidemelder in de camper aanbevelen. Denk ook eens na wat je doet wanneer je 's avonds wakker wordt en er is brand in de camper. Hoe kun je de camper nog verlaten wanneer de toegangsdeur niet meer te gebruiken is. Een "ontruimingsplan" lijkt overdreven, maar het is goed om er eens over na te denken.
Aardappel....
Berichten: 177
Lid geworden op: ma 23 okt 2006, 20:01
Locatie: Hemrik



Bericht door Aardappel.... »

Ik snap er af en toe geen bal meer van.....
Natuurlijk is een forum er om te discussieren. De een weet een oplossing vcoor een probleem waar de ander geen bal verstand van heeft. Aan zo'n oplossing kan je wat hebben, of je doet gewoon je eigen zin. Maar nu. Brandblussers: Er is nu een forumlid die als brandweerman dagelijks die dingen in handen heeft, ze ook nog leegspuit op echt vuur, dus donders goed weet waar hij het over heeft. Hij geeft een advies...geen poeder in onervaren handen, dus sproeischuim...en minimaal 6 liter anders heb je er nog geen bal aan.
En dan gaan er een paar sukkels, ongehinderd door enige kennis (sorry, dit is een aanname...) nog even door zitten zeuren dat iets anders misschien in enig voorkomend geval bij gelegenheid achter of vooruitrijdend misschien toch wel of wellicht ook niet beter kan zijn...hou toch op!!!!
Cees
Beter één ouwe camper van jezelf dan tien gloednieuwe bij de dealer....
Jeetje
Berichten: 1145
Lid geworden op: do 20 mei 2004, 21:49
Locatie: Abcoude



Bericht door Jeetje »

Ter aanvulling:

Los van de aan te bevelen brandblusser (daar is al genoeg over gezegd), is het te adviseren om een goede blusdeken bij de hand te hebben in de camper...
... it's better to burn out, than to fade away...
phron
Berichten: 94
Lid geworden op: zo 31 okt 2004, 16:33
Locatie: Amsterdam



Bericht door phron »

hallon mag niet meer gebruikt worden is kankerverwekend.

mvg Ron (beveiligingsbeambte)
het beste is een schuimblusser te gebruiken denk wel aan dat je alleen een brand in beginstadium te blussen is met die blusser.
wil je weten hoe snel een brand zich uitbreid kijk dan even op http://www.loeschzug-humfeld.de/filme/b ... nbrand.wmv

mvg Ron
Laatst gewijzigd door phron op di 13 feb 2007, 14:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik heb ze alle zeven op een rijtje.
Maar ze werken in ploegendienst.
phron
Berichten: 94
Lid geworden op: zo 31 okt 2004, 16:33
Locatie: Amsterdam



Bericht door phron »

hier een betere link van het filmpje met de seconden teller erbij van de flash-over in het bradfort stadion. let goed op de kleuren van de rook.


http://www.hulpdienstenforum-vlaanderen ... dford.mpeg

mvg Ron
Ik heb ze alle zeven op een rijtje.
Maar ze werken in ploegendienst.
Jeetje
Berichten: 1145
Lid geworden op: do 20 mei 2004, 21:49
Locatie: Abcoude



Bericht door Jeetje »

Zo bestaat er ook een filmpje van een kerstboom die in de fik gaat en kun je zien hoe snel dan de hele woonkamer in lichterlaaie staat.

Je krijgt niet eens de tijd om een emmer water in de keuken te halen om te blussen.
... it's better to burn out, than to fade away...
phron
Berichten: 94
Lid geworden op: zo 31 okt 2004, 16:33
Locatie: Amsterdam



Bericht door phron »

ik weet het heb je ook bhv gedaan?
zijn de geijkte filmpjes.
mvg Ron
Ik heb ze alle zeven op een rijtje.
Maar ze werken in ploegendienst.
JohanGols



Bericht door JohanGols »

He, jullie vergeten één ding: sportschoenen om hard weg te kunnen lopen :lol: :lol:
Werk nu 30 jaar in olie en gaswinning en heb in alle grote centra van europa opleidingen gevolgd in brand blussen, mijn voorkeur:
Halon, een fantastisch blusmiddel, vooral in besloten ruimtes omdat een lage concentraties al blussend werkt. Is helaas verboden, niet omdat het kankerverwekkend is, maar omdat het een CFK is dat de ozonlaag aantast.
Sproeischuim, geeft mooie afdekking, maar kan omdat het mengsel voor ongeveer 97 % uit water bestaat wel lekkere kortsluitingen veroorzaken. Normale blussers zijn niet vorst bestendig.
Koolzuur, werkt bijna zo goed als halon in besloten ruimtes, maar heeft als nadeel dat een hoge concentratie nodig is voor het blussen van de brand. Dus leegspuiten en wegwezen want anders krijg je echt problemen.
Poeder, blust bijna alles, maar heeft veel nevenschade omdat hat blusmiddel Natriumbicabonaat of te wel zuiveringszout is. Het poeder is zo fijn dat al je elektrische verbindingen naar de klo..... gaan.
Mijn advies, sproeischuimblusser, één poging wagen en wegwezen en maar hopen dat iemand anders al 112 gebeld heeft.
[/b]
Gebruikersavatar
VC
Berichten: 391
Lid geworden op: ma 22 mei 2006, 9:31
Locatie: Zwolle
Contacteer:



Bericht door VC »

Volgens mij, hebben mensen er geen idee van hoe snel een brand in camper gaat.
Wij hebben dat gezien bij Mont St. Michel in Frankrijk.
Gelukkig stonden we er een heel eind vandaan, maar als je dan ziet dat mensen met hun camper vlakbij staan en rustig gaan staan kijken.
Mijn advies wegwezen en snel ook, tenzij je natuurlijk een hekel aan je camper hebt.

Detty
-----------------
Ie bint noe in 't bos anekumn woar de beume beginn um te valln
Gebruikersavatar
janschrik
Berichten: 6769
Lid geworden op: do 15 mei 2003, 14:30
Locatie: Hoorn

Re: brandblusser



Bericht door janschrik »

beginner schreef:Hallo
Kan iemand mij vertellen wat een halonblusser is.
Ter inf. inhoud 4 kg halon 1211 onder stikstofdruk.type halon 40.
En is deze te gebruiken in camper ,of is dit ook poeder?
Gr JAN
http://www.brandblusserinfosite.nl/halon.htm
Knaus TI Sport 650 2007
beginner
Berichten: 156
Lid geworden op: vr 13 okt 2006, 20:50
Locatie: bergen op zoom



Bericht door beginner »

Hallo JANSCHRIK
Heb dat inderdaad al in FRODO zijn voorbeeld gelezen zoals ik al aangaf :!: :!: :!:
Gr JAN
gr jan
Jack van Oevelen
Berichten: 28
Lid geworden op: zo 26 sep 2004, 14:37
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Blusmiddel



Bericht door Jack van Oevelen »

Cees,

Inderdaat wat een geklets zonder enig verstand van zaken.
Hallon wordt al jaren niet meer verkocht.
Co2 is niet bruikbaar omdat dit op vaste stoffen niet werkt, en de meeste materialen in een camper zijn nu eenmaal vaste stoffen.
Poeder geeft veel neven schade.
Ik zag ook nog iemand beweren dat een aparaat va 20 kg 8 sec werkt.
Nou dat is overdreven, een aparaat van 6 kg werkt ongeveer 20 tot 30 sec continu, dus een aparaat aanschaffen is goed, maar je moet inderdaat een inschatting maken of je nog kunt blussen, en dat is moeilijk.
Dus zo snel als het kan een begin maken met een beginnende brand te blussen, en niet vergeten tegelijkertijd iemand de brandweer laten bellen voor als het toch niet lukt, als je geblust hebt niet te lang in de camper blijven want die hangt vol met Co en dat is niet gezond, en laten we verstandig zijn voorkomen is beter dan blussen, en ophouden met onzinnige dan wel overbodig antwoorden.

Jack
Plaats reactie