Welke brandblusser is het best geschikt voor in de camper?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
lkerkman
Berichten: 29
Lid geworden op: wo 20 dec 2006, 20:08
Locatie: Nieuw Beijerland

Welke brandblusser is het best geschikt voor in de camper?



Bericht door lkerkman »

Ik moet nog een brandblusser in mijn Camper Hymer B574 aanschaffen.
Maar er zijn vele soorten en type te koop. Ik heb begrepen dat een poeder blusser veel schade aanricht als de brand is geblust. Er is vast wel iemand op deze site die mij een zeer goede tip kan geven. Alvast bedankt voor een snelle reactie
Frodo
Berichten: 4717
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 18:56
Locatie: Heberg, Zweden
Contacteer:



Bericht door Frodo »

Persoonlijk geef ik de voorkeur aan een sproeischuimblusser (AFFF)
Die poederblussertjes heb je eigenlijk geen donder aan in een camper.

Voorbeeld:
http://www.brandprevent.nl/index.html?l ... t=d19.html
Gremlin Gizmo
Berichten: 68
Lid geworden op: za 10 feb 2007, 22:29
Locatie: Oet Grunn



Bericht door Gremlin Gizmo »

AFFF is de beste blusser, richt verder ook geen schade aan zoals een poederblusser dat doet.

De sproeischuimblusser kan daarom ook gebruikt worden voor het blussen van onder spanning staande apparatuur.

Wij hebben deze ook in de camper en in huis.

meer info: http://www.safety-consult.nl/Brandblussers.htm
Jack van Oevelen
Berichten: 28
Lid geworden op: zo 26 sep 2004, 14:37
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Brandblusser.



Bericht door Jack van Oevelen »

Hier een antwoord van een brandweerman met wat ervaring (36 Jaar)
Poeder is het blusmiddel met het beste resultaat in handen van een persoon die er al meer mee gewerkt heeft, in de handen van een persoon die er nog nooit mee gewerkt heeft is hij leeg voor de brand uit is, met een heleboel neven schade, pak je een goedkoper model (bestemd voor klasse b en c werkt hij niet eens op vaste stoffen)
Sproeischuim is voor een leek een heel goed blusmiddel, pak wel voldoende kappaciteit ± 6 liter denk erwel om dat hij tegen vorst beschermt is voor de winter, en laat hem regelmatig controleren, vergeet ook je watertank niet als hij vol is heb je ook 100 liter blusmiddel bij. Als er iets gebeurt hou je hoofd koel kijk eerst goed, dan nadenken en dan pas blussen.

Jack
beginner
Berichten: 156
Lid geworden op: vr 13 okt 2006, 20:50
Locatie: bergen op zoom

brandblusser



Bericht door beginner »

Hallo
Kan iemand mij vertellen wat een halonblusser is.
Ter inf. inhoud 4 kg halon 1211 onder stikstofdruk.type halon 40.
En is deze te gebruiken in camper ,of is dit ook poeder?
Gr JAN
gr jan
beginner
Berichten: 156
Lid geworden op: vr 13 okt 2006, 20:50
Locatie: bergen op zoom



Bericht door beginner »

sorry,was te vlug met mijn vraag heb al antwoord in FRODO zijn voorbeeld gevonden!!!
Gr JAN
gr jan
JRa
Berichten: 148
Lid geworden op: za 22 jul 2006, 14:25
Locatie: België, grens hageland/kempen



Bericht door JRa »

Mijn inziens is gewoon water nog altijd het beste voor in het woongedeelte. En natuurlijk de bekende "Natte Doek" - hiermee kun je ongeveer alles mee blussen.
Voor het motorgedeelte is BC poeder nog altijd het beste.

Sorry, waarom moet dat tegenwoordig allemaal zo moeilijk gaan? Het moet blijkbaar veel geld kosten om goed te zijn.

Jos
Gebruikersavatar
MonRoe
Berichten: 17482
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 7:15
Locatie: Well (L) na 55 jaar randstad nu het rustige Noord Limburg
Contacteer:



Bericht door MonRoe »

Mij hebben ze geleerd dat water niet overal goed voor is. Als je bijv. brand hebt van een vlam in de pan, moet je zeker geen water gebruiken als er in die pan vet zit.

Verder heb ik zoiets, als er in de camper brand uitbreekt, dan is het zorgen dat je zo vlug mogelijk eruit bent, want daar kan je volgens mij niet tegen op blussen zo snel als vuur in een camper gaat.

Wij hebben wel een brandblusser bij ons, maar meer met het idee dat je misschien iemand anders kan helpen, bijv. autobrand.
Afbeelding

Wij waren met onze ex-campers in: Andorra - België - Denemarken - Duitsland - Frankrijk – Griekenland – Hongarije - Italië – Liechtenstein - Luxemburg – Monaco - Nederland - Oostenrijk - Polen - Portugal - Republiek San Marino – Spanje - Tsjechië
lkerkman
Berichten: 29
Lid geworden op: wo 20 dec 2006, 20:08
Locatie: Nieuw Beijerland

Re: Brandblusser.



Bericht door lkerkman »

Jack van Oevelen schreef:Hier een antwoord van een brandweerman met wat ervaring (36 Jaar)
Poeder is het blusmiddel met het beste resultaat in handen van een persoon die er al meer mee gewerkt heeft, in de handen van een persoon die er nog nooit mee gewerkt heeft is hij leeg voor de brand uit is, met een heleboel neven schade, pak je een goedkoper model (bestemd voor klasse b en c werkt hij niet eens op vaste stoffen)
Sproeischuim is voor een leek een heel goed blusmiddel, pak wel voldoende kappaciteit ± 6 liter denk erwel om dat hij tegen vorst beschermt is voor de winter, en laat hem regelmatig controleren, vergeet ook je watertank niet als hij vol is heb je ook 100 liter blusmiddel bij. Als er iets gebeurt hou je hoofd koel kijk eerst goed, dan nadenken en dan pas blussen.

Jack
Jack de Brandweerman,
Jij moet het weten dus wordt het 6 Ltr, Sproeischuim blusser.
Bedankt, ik ga morgen op pad voor zo'n ding, enige idee wat het kost?
Snoopy-Gouda



Bericht door Snoopy-Gouda »

Elk jaar heb ik mijn training vanuit mijn bedrijf en na alle trainingen wordt gezegd:

Géén mensen in gevaar, maak dat je weg komt en dat geldt zeker voor een camper die in brand staat.

Daarbij geld: heb je een nieuwwaarde verzekering tot 5 jaar: ga lekker een pilsje drinken en dromen over je nieuwe camper en zorg ervoor dat de brandweer niet te snel aanwezig is, daar je dan in een verzekeringsstrijd komt over de restwaarde, wat kan inhouden dat je het eerste jaar zonder camper zit.

Dus veiligheid voor jezelf en laat het over aan de proffessionals.
Gebruikersavatar
Wim26
Berichten: 183
Lid geworden op: vr 25 aug 2006, 9:29
Locatie: Achterhoek
Contacteer:



Bericht door Wim26 »

Hallo,

Een 2 liter AFFF blusser kostte onlangs bij de gamma een goeie €30,-
Maar die is blijkbaar wat aan de kleine kant, heb er thuis eentje staan.

Volgens de brandweerman die bij de BHV cursus geeft bij ons gaan de verzekeraars in de toekomst moeilijk doen over nevenschade ontstaan door gebruik van een poederblusser. Hier schijnt iets zoutachtigs in te zitten dat funest is voor de elektronica (contacten - stekkers).
Maar het fijne weet ik er verder niet van, misschien iemand anders wel ?

Groeten, Wim.
Snoopy-Gouda



Bericht door Snoopy-Gouda »

Lieve medecamperaars,

Je kan voor je gevoel héél veel brandblussers kopen en denken daar een brand mee te kunnen blussen:

...........NEE DUS

Een 20 kg blussere is na 8 seconde leeg en als je niet weet hoe te blussen,'blijf dan lekker weg en ga niet de held uithalen!!
traveller630
Berichten: 12121
Lid geworden op: di 22 feb 2005, 23:18
Locatie: rotterdam, zuid-holland, nederland, europa, enz.....

Re: Brandblusser.



Bericht door traveller630 »

lkerkman schreef:
Jack van Oevelen schreef:Hier een antwoord van een brandweerman met wat ervaring (36 Jaar)
Poeder is het blusmiddel met het beste resultaat in handen van een persoon die er al meer mee gewerkt heeft, in de handen van een persoon die er nog nooit mee gewerkt heeft is hij leeg voor de brand uit is, met een heleboel neven schade, pak je een goedkoper model (bestemd voor klasse b en c werkt hij niet eens op vaste stoffen)
Sproeischuim is voor een leek een heel goed blusmiddel, pak wel voldoende kappaciteit ± 6 liter denk erwel om dat hij tegen vorst beschermt is voor de winter, en laat hem regelmatig controleren, vergeet ook je watertank niet als hij vol is heb je ook 100 liter blusmiddel bij. Als er iets gebeurt hou je hoofd koel kijk eerst goed, dan nadenken en dan pas blussen.

Jack
Jack de Brandweerman,
Jij moet het weten dus wordt het 6 Ltr, Sproeischuim blusser.
Bedankt, ik ga morgen op pad voor zo'n ding, enige idee wat het kost?
Je hebt ook schuimblussers die tegen lichte vorst kunnen. Ik heb er 1 die € 125 kostte. Bij poeder blussers gaat het poeder ook vast op de bodem zitten door het schudden begrijp ik.........
Laatst gewijzigd door traveller630 op di 13 feb 2007, 8:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
janschrik
Berichten: 6769
Lid geworden op: do 15 mei 2003, 14:30
Locatie: Hoorn



Bericht door janschrik »

Als je in een camper een poederblusser inzet krijg je ook wel alles uit alleen zul je daarna al je elektronika weg kunen gooien.
Halon zou ikalleen gebruiken als ik ook zelfmoordneigingen had die ik niet zou kunnen onderdrukken.
Blijft dus een schuimblusser of een CO2 blusser over, de laatste vind ik een beetje te volumineus
Knaus TI Sport 650 2007
Plaats reactie