Welke brandblusser is het best geschikt voor in de camper?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
charles
Berichten: 221
Lid geworden op: za 17 mei 2003, 20:59
Locatie: Raamsdonksveer



Bericht door charles »

Ik moet toegeven, veel geklets en ook sommige reacties zonder enige kennis van zaken (en blijkbaar alleen maar bedoeld om te stangen). Maar ook veel kostbare ervaringen worden gedeeld. Vanuit mijn job in het preventievak (meer dan 25 jaar) lees ik postings waar bij mij de nekharen van overeind gaan staan. Maar ook dit zijn belangrijke ervaringen. Zeker bij opstellen van (landelijke) voorlichtingsbrochures zijn deze ervaringen van belang. Door meer vanuit de "burger" te denken, dan vanuit je eigen vakgebied kun je betere, op de doelgroep gerichte voorlichting geven. Het doel hiervan is nog steeds om mensen bewuster te maken van de brandveiligheid in hun eigen omgeving (ook de camper) om juist branden te voorkomen. Maar ook om tools aan te reiken wanneer en hoe men een eventuele brand veilig kan blussen. Verder is het aan de camperaar zelf, afhankelijk van de afmetingen van de camper, de technische staat van de (mogelijk ondeskundig aangelegde) elektrische bedrading, gasinstallatie, omgebouwde LPG-tractietanks etc. hoe hij met veiligheid denkt om te gaan. Het is per slot van rekening ook zijn eigen verantwoordelijkheid.
Ik lees de voor mij interessantie onderwerpen aandachtig en leer en geniet ervan. Dat ik af en toe met kromme tenen in mijn schoenen zit, neem ik maar op de koop toe.
Fireman
Berichten: 54
Lid geworden op: di 20 jan 2004, 19:16
Locatie: Delft



Bericht door Fireman »

Toch ook maar even reageren:
Ik denk dat het belangrijkste is het leven van mens en dierdie zich in de camper bevinden. En brand kan ook s'nachts ontstaan. De tegenwoordige campers worden vaak met extra sloten beveiligd, helaas vaak noodzakelijk gebleken. Geschreven is gelukkig ook het hebben van een rookmelder of combi met CO (koolmonoxide). Dit laatste vooral van belang voor mensen die s'nachts veel gasgestookte apparaten hebben aanstaan. In de kleine ruimte van een camper zijn het vaak ondingen, omdat ze dan alarm geven tijdens het koken, maar bij mij staat hij in ieder geval s'nachts aan. En daar draait het in mijn verhaal juist om, heeft iemand er al eens over nagedacht, of beter nog geoefend, hoe de camper te verlaten als je niets kunt zien door de rook. Kan je dan zo nog wel de extra sloten openen, en als de normale deur niet te bereiken is omdat het daar juist brand, hoe kom je dan weg? Rookmelders geven je de kans om veilig en op tijd buiten te komen en dan moet je al heel snel zijn want het gaat zo vlug. Persoonlijk vind ik de genoemde sproeischuimblussers de beste optie, 6 kg vindt ik wel wat aan de ruime kant vaak te groot en te zwaar. Met 2 kg zou het ook moeten lukken want het moet echt een beginnend brandje zijn. Als de watertank en afdekken niet genoeg is dan heb je die 2 kg sproeischuim immers nog. Lukt dat allemaal niet dan maar hopen dat je een goede verzekering hebt afgesloten.
Verstandig gebruik is toch de hoofdmoot, beter voorkomen dan blussen. Dus geen TV en/of Reciever op de waakvlam maar gewoon de stekker eruit. Als er iets is dat zeer snel een verstikkende en dichte rook geeft zijn die het wel.

Cor
Genieten,genieten en nogeens genieten!!
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Welke brandblusser is het best geschikt voor in de campe



Bericht door Hoofdnoorman »

De allergoodkoopste bij de link kost 17,-
Exact dezelfde bij Action 8,50 dat is dus twee voor de prijs van één.
Het prijsverschil van de anderen zit hem, met name, in de gegarandeerde houdbaarheid en inhoud.

In een camper is F klasse aan te bevelen. Bij het bakken etc.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
jurgenc
Berichten: 1866
Lid geworden op: di 01 jan 2013, 20:59
Locatie: Limburg, België

Re: Welke brandblusser is het best geschikt voor in de campe



Bericht door jurgenc »

als het maar een (water)schuimblusser is.
H20
Gebruikersavatar
DynaDetty
Berichten: 693
Lid geworden op: di 28 jul 2015, 14:16
Locatie: Beetsterzwaag

Re: Welke brandblusser is het best geschikt voor in de campe



Bericht door DynaDetty »

Onder welk type vallen die Prymos spuitbussen eigenlijk, werden eens aanbevolen op een BHV cursus. Vast wel een brandexpert die dit weet.
D'n poat op het gas en.......wiedergoan
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27449
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Welke brandblusser is het best geschikt voor in de campe



Bericht door Marco Polo »

de nieuwe vertegenwoordiger (oid) van Prymos misschien?
Neyfik blussers zijn gevuld met schuim. Een zogenaamd AFFF (Aquaous Film Forming Foam, oftewel wateroplossend filmvormend schuim). Dit schuim dekt het vuur af zodat er geen zuurstof meer bij komt en het vuur dooft. Daarnaast werkt schuim temperatuur verlagend waardoor herontbranding wordt voorkomen
schuim dus
Gebruikersavatar
gmborst
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 21:00
Locatie: Utrecht

Re: Welke brandblusser is het best geschikt voor in de campe



Bericht door gmborst »

Een brand kan je in principe blussen met een kopje water als je er maar op tijd bij bent. Een poederblusser veroorzaak zoveel neven schade dat het voor een camper zeker is af te raden. Het poeder is zo fijn dat het overal tussen kruipt, alle elektrische en elektronische apparatuur kan je afschrijven. Heb je nu geen storing dan krijg je dat later wel. het is zo corrosief dat het alles aan tast. Spuit je een 2 kg poeder leeg in je camper dan kan je hem afschrijven. En het poeder gaat door de trillingen vast zitten als een vaste klomp poeder dus werkt niet meer. Een schuimblusser geniet in deze toepassing de voorkeur. Maar heel veel kan geblust worden met een goede blusdeken. Is altijd beschikbaar, klein pakket en lage kostprijs. En veroorzaakt geen neven schade. Vroeger had je BCF of Halon blussers, een hele goede blusstof maar doordat het de ozon aantast is het uit de handel genomen.

gr
gerard
Plaats reactie