LPG tanken in rode fles niet toegestaan?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Navigator
Berichten: 2424
Lid geworden op: zo 18 mei 2003, 16:06

Re: LPG tanken in rode fles niet toegestaan?



Bericht door Navigator »

Wij tanken 1 of 2 x per jaar gas. Altijd voor wij vertrekken bij de pomp 'in de polder'. Bekend tankadres voor campers. Ook veel transportbedrijven met gastanks voor de heftrucks etc. Zaterdags is er zelfs hulp bij. Eerst even 80l diesel en daarna gas.

Ik snap dat het niet mag. Soms is burgerlijke ongehoorzaamheid een heerlijk goed....................
Forum verlaten.
Gebruikersavatar
LMC591A28JTD
Berichten: 936
Lid geworden op: do 23 aug 2012, 7:21

Re: LPG tanken in rode fles niet toegestaan?



Bericht door LMC591A28JTD »

Marianjacques schreef:
LMC591A28JTD schreef:De TS Hans en Henny zeggen dat ze gisteren getankt hebben. Dan is het ook als volgt te verklaren:

Gisteren was het flink koud, een graad op 2 hier. Dan kan het zijn dat ze al het propaan uit het LPG verstookt hebben en dat al het butaan nog in de fles zit.
Als je hem dan vult, dan is het heel goed te verklaren dat er slechts een paar liter bij kan.
Het heeft volgens mij niets te maken met de temperatuur tijdens het tanken..
Wel met de temperatuur van de fles tijdens gebruik.
Indien je bij lagere temperaturen gas gebruikt en het zijn ook nog de wat kleinere flessen, dan wordt alleen het aandeel propaan gebruikt. Het aandeel butaan blijft in de fles. ..verdampt niet bij lagere temperaturen.
Telkens als je tankt, vul je dus de butaan/propaan mix... maar de fles is dus al flink gevuld met butaan.
Inderdaad de betreffende fles eens midden op een weiland op zijn kop zetten en geheel leeg laten lopen.
Of bij zomerse temperaturen gebruiken totdat de fles geheel leeg is. Dan weet je ook zeker dat het aandeel butaan verdwenen is .
Dan pas weer vullen met lpg en kan je bepalen of je fles nog goed is of niet.
Just my 2 cents

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk
Ik schreef dat omdat het ook kon zijn dat ze dit verschijnsel in de herfst gehad hebben. Ik heb natuurlijk niet geschreven en bedoeld dat de temperatuur tijdens het tanken voor dit verschijnsel zorgt, maar dat wat ik schreef:
Dan kan het zijn dat ze al het propaan uit het LPG verstookt hebben en dat al het butaan nog in de fles zit.

Verder ben ik het met je eens.
Mercedes-Benz V-220 Marco Polo 163 pk 06-2019 Type 447 klik voor foto's
Hans en Henny
Berichten: 211
Lid geworden op: vr 16 feb 2007, 0:53
Locatie: Enkhuizen

Re: LPG tanken in rode fles niet toegestaan?



Bericht door Hans en Henny »

Beste medecamperaars, Ik ga onze camper nu eerst maar naar de stalling brengen en hem schorsen, want door de kou en het feit, dat het al zo vroeg donker is, is het voor ons nu toch minder leuk om onderweg te zijn. In het voorjaar zal ik me dan weer met de gasfles gaan bezig houden.
Dus......helemaal leeg en op een grote stille plek op z'n kop zetten. De fles is overigens ca. 12 jaar oud. Nog veilig of moet je dan een nieuwe aanschaffen? In dat geval moet dit dan natuurlijk een lichtgewicht worden, zoals onze gewone reserve gasfles.
Vriendelijke groet, Henny
Wij genieten van onze Hymer B534, bj.1995
We kochten hem op 14 Februari 2002 en noemen hem sindsdien liefdevol "VALENTIJN"
Uitgeschreven

Re: LPG tanken in rode fles niet toegestaan?



Bericht door Uitgeschreven »

Als ze leeg is eens wegen. Misschien zit ze vol vet?
Premiumliner
Berichten: 1093
Lid geworden op: za 12 aug 2017, 19:58

Re: LPG tanken in rode fles niet toegestaan?



Bericht door Premiumliner »

Staat op de fles. als de keuringsdatum is verstreken en dat is na 10 jaar het geval; wegdoen of laten keuren (duurder dan wegdoen?) Waarom de fles op de kop zetten? Slecht voor het milieu en bovendien niet nodig! Tenzij je weet dat er vieze troep (sludge) in de fles zit en deze bijna leeg is.
Eigenaren van dwerghondjes zijn mede schuldig aan de gezondheidsproblemen van deze beestjes zoals constante hoofdpijn en ademhalingsproblemen.
Hans en Henny
Berichten: 211
Lid geworden op: vr 16 feb 2007, 0:53
Locatie: Enkhuizen

Re: LPG tanken in rode fles niet toegestaan?



Bericht door Hans en Henny »

Bedankt allemaal voor de informatie, dat wordt dus volgend voorjaar een nieuwe lichtgewicht fles.
Fijne feestdagen, Henny
Wij genieten van onze Hymer B534, bj.1995
We kochten hem op 14 Februari 2002 en noemen hem sindsdien liefdevol "VALENTIJN"
Gebruikersavatar
adamfryslan
Berichten: 553
Lid geworden op: zo 29 sep 2013, 15:33
Locatie: in de buurt van leeuwarden friesland

Re: LPG tanken in rode fles niet toegestaan?



Bericht door adamfryslan »

Tis vrij simpel de pompstation medewerker heeft binnen achter de balie op de noodstop gedrukt....en dan slaat de gaspomp, waar jij aan tankt, af.

Spreek uit ervaring, ben bedrijfsleider geweest op een tankstation ...
Hymer 574 van 2003
ad & anne marie
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80313
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: LPG tanken in rode fles niet toegestaan?



Bericht door Dafluc »

Denk het niet.
Hans en Henny schreef:Toen ik kwam afrekenen zei de cassiere, dat er eigenlijk niet getankt mag worden in flessen, maar dat ze mij maar even had laten gaan. (Ik had ook de dieseltank vol gegooid)
Afbeelding
Gebruikersavatar
adamfryslan
Berichten: 553
Lid geworden op: zo 29 sep 2013, 15:33
Locatie: in de buurt van leeuwarden friesland

Re: LPG tanken in rode fles niet toegestaan?



Bericht door adamfryslan »

Fijn dat er hier mensen zijn die het beter weten
Hymer 574 van 2003
ad & anne marie
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80313
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: LPG tanken in rode fles niet toegestaan?



Bericht door Dafluc »

Ik weet het niet beter. Ik constateer slechts wat de juffrouw aan de kassa zei. Dan zou het raar zijn als ze toch op de knop zou hebben geduwd.
Inderdaad, dat is mijn eigen invulling. En ik ben geen bedrijfsleider geweest natuurlijk.
Afbeelding
@3
Berichten: 5033
Lid geworden op: zo 06 jun 2010, 11:05

Re: LPG tanken in rode fles niet toegestaan?



Bericht door @3 »

adamfryslan schreef:..., ben bedrijfsleider geweest op een tankstation ...
Dat zal dan niet voor niets zijn. ;)
@3 vind niet dat reparatiekosten hoog zijn maar de kosten van de schade die is ontstaan.
Hans en Henny
Berichten: 211
Lid geworden op: vr 16 feb 2007, 0:53
Locatie: Enkhuizen

Re: LPG tanken in rode fles niet toegestaan?



Bericht door Hans en Henny »

Ikzelf vermoed inderdaad, dat die cassiere op een stopknop heeft gedrukt voordat mijn fles vol was. Ik geloof de gewezen bedrijfsleider in elk geval wel.
Vriendelijke groet, Henny
Wij genieten van onze Hymer B534, bj.1995
We kochten hem op 14 Februari 2002 en noemen hem sindsdien liefdevol "VALENTIJN"
@3
Berichten: 5033
Lid geworden op: zo 06 jun 2010, 11:05

Re: LPG tanken in rode fles niet toegestaan?



Bericht door @3 »

Waarom zou ze dan zeggen dat ze het maar even heeft laten gaan?
Wat je dan verder zelf vermoedt doet dan toch niet meer ter zake?
@3 vind niet dat reparatiekosten hoog zijn maar de kosten van de schade die is ontstaan.
Hans en Henny
Berichten: 211
Lid geworden op: vr 16 feb 2007, 0:53
Locatie: Enkhuizen

Re: LPG tanken in rode fles niet toegestaan?



Bericht door Hans en Henny »

Ze heeft me ( denk ik) gewoon nog een beetje gas gegund.
Wij genieten van onze Hymer B534, bj.1995
We kochten hem op 14 Februari 2002 en noemen hem sindsdien liefdevol "VALENTIJN"
Plaats reactie