Motor laten draaien om de accu's bij te laden?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Hermes
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 18 jul 2011, 17:50
Locatie: Helden (Peel en Maas)

Motor laten draaien om de accu's bij te laden?

Bericht door Hermes »

Een garage had als advies dat wanneer de camper in de stalling is iedere 2 maanden de motor 10 minuten te laten draaien om de accu's op niveau te houden. Is dit een goed advies ? Graag reacties.
Gebruikersavatar
pschreur
Berichten: 1061
Lid geworden op: za 28 sep 2013, 18:22
Locatie: Apeldoorn

Re: Motor laten draaien accu's bijladen.

Bericht door pschreur »

Ze kunnen toch ook geladen worden door aan de walstroom te hangen?
Beter spijt van wat je hebt gedaan, dan van wat je niet hebt gedaan.

LMC Liberty 6400sa
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Motor laten draaien accu's bijladen.

Bericht door annoh »

of een druppellader?
Hermes
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 18 jul 2011, 17:50
Locatie: Helden (Peel en Maas)

Re: Motor laten draaien accu's bijladen.

Bericht door Hermes »

pschreur schreef:Ze kunnen toch ook geladen worden door aan de walstroom te hangen?
Dat is mijn vraag niet. Het kan toch ook zijn dat er geen walsstroom aanwezig is?
Gebruikersavatar
pschreur
Berichten: 1061
Lid geworden op: za 28 sep 2013, 18:22
Locatie: Apeldoorn

Re: Motor laten draaien accu's bijladen.

Bericht door pschreur »

Dan moet je de vraag iets duidelijker stellen denk ik.

Maar het lijkt mij niet goed om een motor om de zoveel tijd 10 minuten te laten draaien. Ik vraag mij af of de accu's goed opgeladen zijn, volgens mij is er meer tijd nodig en het lijkt mij dat de motor dan niet helemaal warm wordt wat ook weer niet goed is voor een motor.
Beter spijt van wat je hebt gedaan, dan van wat je niet hebt gedaan.

LMC Liberty 6400sa
@3
Berichten: 5033
Lid geworden op: zo 06 jun 2010, 11:05

Re: Motor laten draaien accu's bijladen.

Bericht door @3 »

De motor vervuilt daarmee enorm doordat hij nooit op bedrijfstemperatuur komt.
Zeer slecht advies.
@3 vind niet dat reparatiekosten hoog zijn maar de kosten van de schade die is ontstaan.
jurgenc
Berichten: 1868
Lid geworden op: di 01 jan 2013, 20:59
Locatie: Limburg, België

Re: Motor laten draaien accu's bijladen.

Bericht door jurgenc »

Dan zou ik een andere garage zoeken. Dit advies boezemt me geen vertrouwen in.

Volgens mij ga je op 10' tijd niet veel laden. Daarenboven als je een koude motor maar even laat draaien, dan is dit niet goed voor de motor. Je kan in de winter beter de motor gewoon niet laten draaien dan gewoon af en toe effe stationair laten draaien, zonder dat de motor op bedrijfstemperatuur kan komen. Bij elke verbranding komt water vrij. Bij een koude motor verdampt dit niet, maar blijft dit gewoon in de uitlaat staan en mag je o.a. veel sneller de uitlaat vervangen.

Dus ofwel gewoon de batterij erin laten en zorgen dat je geen sluipverbruik hebt (alles uit of batt. zelfs loskoppelen als je je hierbij beter voelt) ofwel de batterij mee naar huis nemen en af en toe 24 hr aan een druppellader hangen als je denkt dat dit nodig is.
H20
AadenAnke
Berichten: 13290
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Motor laten draaien accu's bijladen.

Bericht door AadenAnke »

Ik zelf zet de camper eind oktober weg (buitenstalling) en haal de klemmen los. In April klemmen er op en starten dan even lekker een uurtje rijden, accu's zijn dan weer oké

Gr. Aad
Stephan65
Berichten: 233
Lid geworden op: zo 04 mei 2014, 12:05
Locatie: Goes

Re: Motor laten draaien accu's bijladen.

Bericht door Stephan65 »

Dan kun je beter een rondje gaan rijden, eventueel de fietsen mee of de wandelschoenen kun je er gelijk gezellige dag van maken.

Stephan.
Husky
Berichten: 93
Lid geworden op: do 08 feb 2007, 13:05
Locatie: Culemborg

Re: Motor laten draaien om de accu's bij te laden?

Bericht door Husky »

Bij stationair toerental laden de accu's sowieso nauwelijks bij. Verder het slechtste wat je een motor kan aandoen. Prutadvies dus gauw een andere garage zoeken.

Sent by Motorola Moto G 4G
All run well until the fuel runs out... ;-)
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51324
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Motor laten draaien om de accu's bij te laden?

Bericht door Kroppie »

bij mijn j5 met dynamo van 70 ampere ,worden bij stationair draaien van de motor (800omw/min motor , , dynamo 2400omw/min) de accu,s geladen met 32 ampere .
dus valt wel mee dat sowieso nauwelijks bijladen .
zal bij een moderne camper nog wel meer zijn , als bij dat ouwe lor van mij .
(zit bij mij wel een dikke kabel [25mm2]tussen dynamo en accu)

maar accu laden met stationair draaien ?, enkel in een noodgeval

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4257
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Motor laten draaien om de accu's bij te laden?

Bericht door JoopBrekken »

Veel drama in dit draadje maar het valt allemaal wel mee, denk ik.

Ten eerste: bij stationair draaien kan een niet te oude dynamo best aardig wat stroom leveren. ( hier was Kroppie me net voor!)

2. 10 min is wat kort, laat de motor minstens op bedrijfs temperatuur komen.

3. In zeer koude streken wordt de diesel nooit uit gezet, dus die staat vele uren s'nachts stationair te pruttelen, en dat blijft toch ook werken. Katalysators zullen er niet blij mee zijn denk ik.

4 Dus TS, het zal zo,n ramp niet zijn, maar ik zou liever de min kabel van de accu,s losnemen!
@3
Berichten: 5033
Lid geworden op: zo 06 jun 2010, 11:05

Re: Motor laten draaien om de accu's bij te laden?

Bericht door @3 »

JoopBrekken schreef:10 min is wat kort, laat de motor minstens op bedrijfs temperatuur komen.
Dat gaat dan een half uurtje duren ofzo en dan nog is de olie nog niet op temperatuur en zeker de koud gecondenseerde brandstof er niet uit verdampt. Nee, stationair opwarmen is niet de oplossing.
JoopBrekken schreef:In zeer koude streken wordt de diesel nooit uit gezet, dus die staat vele uren s'nachts stationair te pruttelen, en dat blijft toch ook werken. Katalysators zullen er niet blij mee zijn denk ik.
Het verschil is wel dat deze motoren reeds op bedrijfstemperatuur zijn voordat ze stationair draaiend worden gestald.
@3 vind niet dat reparatiekosten hoog zijn maar de kosten van de schade die is ontstaan.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51324
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Motor laten draaien om de accu's bij te laden?

Bericht door Kroppie »

het slechtste in het advies is de tijd , een gewone loodzuur accu heeft een absorptie tijd van 1 a 2uur nodig om geheel vol te raken , een gel of agm nog veel meer , dan kijk ik nog niet naar de tijd die nodig is om op de absorptiespanning te komen

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gesloten